selamat datang guys! do enjoy :)
atoipie: 2011

Friday, December 30, 2011

misi & visi aku 2012

salam kpd semua kwn² yang mengenali..
harap semua sihat disamping orang tersayang..
kali ini tiada ape nak aku ceritakan..
hanya matlamat hidup aku pada tahun 2012..
misi & visi aku pada tahun 2012..
cari duit sebanyak mungkin yang penting halal..
tidak tinggalkan solat dan selalu berdoa kepada allah..
agar rezeki dan hidup aku serta family dan orang² sekeliling dan mengenali diriku ini diberkati..
dapat kerja yang bole menjamin masa depanku dan familyku..
beli sebuah kereta yang mampu aku tanggung..
ajak family jalan² pada masa lapang dengan kereta yang baru aku miliki..
bangga dengan kejayaan diri sendiri dan hasil titik pluh diri ini..
harap² apa yang aku impikan semua ini menjadi realiti..
amin.... ^_^


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Friday, November 11, 2011

menunggumu

Tajuk Lagu/Lirik: Menunggumu
Penyanyi/Artis: Chrisye feat Peterpan

Di dalam sebuah cinta, terdapat bahasa,
yang mengalun indah, mengisi jiwa
Merindukan kisah, kita berdua,
yang tak pernah bisa, akan terlupa

[Reff]
Bila rindu ini, masih milikmu,
ku hadirkan sebuah, tanya untukmu
Harus berapa lama, aku menunggumu,
aku menunggumu

Di dalam masa indah, saat bersamamu
Yang tak pernah bisa, akan terlupa
Pandangan matanya, menghancurkan jiwa
Dengan segenap cinta, aku bertanya

[Reff] ~
aku menunggumu…
aku menunggumu…

Dalam hati ku menunggu
Dalam hati ku menunggu
Aku…
Dalam lelah ku menunggu
Dalam letih ku menunggu
Aku… masih menunggu

Bila rindu ini, masih milikmu
Ku hadirkan sebuah…
Harus berapa lama, harus berapa lama
Aku menunggumu, aku menunggumu
Aku menunggu…
Aku menunggumu

Dalam hati ku menunggu
Dalam lelah ku menunggu
Dalam hati ku menunggu
Dalam lelah ku menunggu
Dalam hati ku menunggu


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Friday, November 4, 2011

selamat hari raya aidiladha..

bismillahirahmanirahim pembuka bicara,
assalamualaikum di hulur bersama,
apa kabar kepada semua pembaca,
harap sihat sejahtera hendaknya,

berjumpa kita di hari yang mulia,
hari jumaat 4hb november,
umat islam g masjid bersama,
untuk menunaikan solat lima waktu hendaknya,

daun kelapa dibuat ketupat,
untuk dijadikan santapan pada hari ahad,
sanak saudara pulang ke kampung halaman,
untuk meriahkan susana hari bahagia,

puisi ini direka cipta apa hendaknya,
tiada mengena yang hidup atau telah meninggal dunia,
untuk hibur kan hati yang duka lara,
kerana tiada idea untuk dikongsi bersama,

apakan daya hati penulis,
menunggu cahaya dari ilahi,
mencari cahaya tidak ditemui,
hanya berserah pada ilahi,

taun nie banyak peristiwa terjadi,
ada manis pahit tidak terperi,
wahai sudin insan b'kecil hati,
harap tabah hingga ke mati,

setiap dugaan ada hikmah nya,
allah menguji ada tahap nya,
iman yang tinggi penuh sabar nya,
harap pasrah dengan redha nya,

bila takbir sudah bergema,
umat islam menyambut bersama,
kini tiba hari mulia,
hari raya aidilahda di sambut mesra,

selepas selesai solat sunat dgn kthubah nya,
seekor lembu dibawa kepadang,
untuk ibadah korban di waktu petang,
yang dilakukan pada masa lapang..

daging diberi dan di asing2,
yang kaya yang miskin turut diberi,
untuk gembira di hari ini,
esok lusa tiada lagi..



sile lah komen :) kalau suke lah :P

Sunday, October 2, 2011

hari gembira tp b'akhir dgn tragedi..(my diary)

assalammualaikum kepada pembaca yg sudi melawat blog yg x sbrape nie..
tapi sye nak cerita skit ape yang b'laku hari nie..
pagi² hujan lebat.. maen redah je..
pecah 2 kmpln.. 1 group sek mngt sri phntian pontian..
sye plak g ikot abg dgn adik(bos).. wat kat matrik johor(pontian)
kje bhye ary nie.. tukar mccb..tnpa matikan suply utama..
dekat mssb.. dpd 150A - 400A.. so sye jdi helper je..
btw adik dgn abg nie ada pndpt msing2..
adik ikot rentak jiwe mude mlh abg nye dah b'kluarga..
slme 6bln sye prctical.. tntg adik(bos) dgn abg nie asik2 nak betekak..
btw x heran ar.. jnji x lebam sne sni dah larh..
law wat kje stu tmpt sure b'tekak.. dak2 prctical dgn kje ttp..
hnye mmpu tgk je..
btw kite org happy(dak2 prctical) stiap kli kje msti ada bhn ktwe.. ada lawak nye..
so x tension ar sngt..
b'balik pada tuka mccb tdi.. risiko 100% dlm blik mssb.. if spana @ apa2 besi t'jatuh mse tuka uh..
kene je suply red - yellow and blue.. sure dah arwah kmi b'3 tdi..
abg bos nsht kt sye x nak wt kje risiko nie..
100% x leh cuai.. huhu
oleh kerana ary nie ary last prctical..
adik(bos) blnje kte org goreng pisang kt parit semerah..
ada lawak..sendir.. tgur2 mse uh..
then ambik gaji..
kt sni best.. dah ambik gaji.. adik(bos) jenis x b'kire sngt..
so dpt ar wet lbih.. smbil mtk maaf slme prctical dgn syrikat nye..
so sye dgn dak prctical nak balik.. so sye ikot ar 2 org prctical g blik umah dye owg..
nak wat plan dgn litar skematik utk buku latihan industri(buku log pw4) final exam nnti..
so kite owg bli ar bhn2 utk wt bku log..
dah pas bli otw blik pulai sbtg..
3 biji motor..
dlm suke2 otw blik mse senja,,
kwn xcdint lnggr blkg kete...
nsb baek x ape2.. kwn dah stnd by..
slh kte mkn jln mto dkt jmbtn yg smpit..
x sngke dlm gmbire hari nie t'selit tragedi..
yang bermaen d'fikiran skrg nie..
mengapa hati terlalu berat utk melupakan apa yang belaku selama nie..
hm...
niat d'hati siapkan diri dengan seadanya..
untuk tempuh duga'aan yang akan mendatang..
siap2kan buku log.. diri utk final exam..
solat lima waktu.. pegangan rukun iman & islam..
mengucap 2 klimah sydah..
doa utk ibu bapa..
bahgiakan ibu bapa..
beli kereta untuk majukan family sendiri..
hari nie jgak sye t'tarik dengan keratan akbar dkt berita harian..
realiti dunia sekarang..

Pendidikan setinggi mana sekalipun tidak mampu menjamin ketinggian sahsiah diri. Usaha membangunkan nilai moral di kalangan belia bukan hanya terletak di bahu pendidik semata-mata, malah kita secara kolektif perlu bersama-sama bertanggungjawab. - Zakariah Md Sam, Ketua Pegawai Operasi IPPBM





sile lah komen :) kalau suke lah :P

Monday, September 26, 2011

kasih dan cinta dalam islam

“Syair Arab menyebut, apabila seseorang yang
bercinta di tanya, “Apakah kau menyintai atau
sedang bercinta dengannya?”, maka
dijawabnya, “Oh, tidak…kawan sahaja atau apa
sahaja alasannya,” Ketahuilah dia seorang
pasangan KAZZAB (penipu)”
______________________________________

“…Rasa hormat adalah asas penting menjalin
hubungan cinta yang suci sesuai dengan aturan
Allah swt. Hormat kepada perintah Allah, ajaran
Rasul serta hormat ke atas hak dan maruah di
antara pasangan amat dititik beratkan ke arah
satu hubungan yang berkekalan.

Seorang lelaki yang jujur terhadap cinta dan kasih

sayang yang terjalin terhadap seorang wanita
tidak sewenang-wenangnya menyentuh tangan
wanita atau memegang erat tubuhnya. Wanita
bukannya objek yang boleh diperalatkan.

Jika ini terjadi, seorang wanita perlu berfikir,
apakah pasangan seperti ini mampu melindungi
dan menjaga maruahnya apabila berkahwin
nanti?

Jika hari ini haknya tergadai kerana seorang yang
dinamakan kekasih, apa kesudahan yang bakal
berlaku satu hari nanti?…”
______________________________________

Istilah cinta amat popular dan menjadi satu
ungkapan setia di bibir-bibir remaja yang
menganggapnya satu kalimah suci dan bererti.

Ada yang berbangga memiliki seorang kekasih
yang setia dan mula memasang angan-angan
untuk mendirikan rumah tangga bersama
pasangan pilihan.

Fanomena ini berlanjutan dari bangku sekolah
lagi malah adakalanya membawa kepada
sesuatu di luar jangkauan

Cinta perlu
difahami. Semestinya seorang remaja
perlu memahami kehendak dan definisi yang
tepat.

Tanya pada diri, sama ada cinta hanya sekadar
gelojak perasaan serta rasa tertarik antara satu
sama lain cukup untuk menjelaskan maksudnya?

Di dalam artikel bertajuk Hakikat Percintaan
Dalam Islam, rasa hati yang dinamakan cinta
merupakan satu perasaan yang semulajadi di
alami oleh setiap insan baik muda mahupun tua.

Allah telah menganugerahkan manusia naluri
untuk meneruskan keturunan (salah satunya,
menyukai pasangan berlainan jantina) atau
dikenali dengan gharizah Al-Nau’.

Ini merupakan salah satu naluri manusia dari yang
tiga iaitu gharizah Al-baqa’ (naluri untuk
meneruskan kehidupan dan mempertahankan),
gharizah Al-Tadayyun (naluri untuk menyembah
dan beragama) dan gharizah Al-Nau’.

Jadi adanya perasaan itu sememangnya sudah
fitrah manusia dan perkara ini wajar dan tidak
haram di
sisi Islam.

Dalam keadaan ini, manusia perlu memahami
kedudukan cintanya dan ke mana hala tuju
seterusnya.

Malangnya remaja hilang punca dan meletakkan
satu kesimpulan yang mudah tentang hakikat
cinta.

Cinta perlu difahami sebagai satu rasa kasih
sayang yang penuh rasa hormat, tanggungjawab,
kesetiaan, komitmen, keikhlasan, bermaruah dan
ada matlamat.

Jika ciri-ciri ini tidak ada dalam apa yang
dikatakan sebagai cinta, maka hubungan
sedemikian sekadar satu permainan dan kepura-
puraan sahaja.

Konsep cinta dalam Islam meletakkan satu aturan
yang sistematik dan teratur tanpa mengabaikan
hubungan antara manusia dan Allah.

Atas dasar ini, Islam meletakkan cinta pada satu
kedudukan yang bermaruah dan bernilai baik bagi
pihak lelaki dan perempuan.

Ke mana hala tujunya destinasi cinta remaja?
Adakah setakat mengisi usia remaja dan
adakalanya putus di tengah
jalan?

Mungkin destinasi cinta remaja yang diingini lebih
kepada konsep ala Barat yang disifatkan penuh
romantis dan indah.

Mulianya cinta berlandaskan Islam kerana cinta
yang dibina bermatlamat. Kerana ingin mendapat
kasih sayang tuhan, manusia sedia berkongsi
rasa cinta dan kasih sayang sesama insan.

Kerana inginkan kasih sayang tuhan jualah,
masing-masing ingin selamat-menyelamatkan
antara satu sama lain dari segi hubungan dan
kehidupan di dunia untuk mengejar sesuatu yang
abadi di akhirat.

Cinta yang dibina bukan cinta kosong tetapi cinta
yang punya pengertian yang luhur dan hanya
dapat dirasakan dengan jiwa yang bersih yang
sentiasa mencari tuhan


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Tuesday, September 13, 2011

termenung kenangan suke duka dulu²

http://www.youtube.com/watch?v=k3eK8rccu6k


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Monday, September 12, 2011

kehidupan tanpa cinta..

LIFE WITHOUT LOVE


A LIFE WITHOUT LOVE,

LIKE CHOCOLATE WITHOUT VANILLA,

OR A SUNSHINE WITHOUT FLOWERS,

AND A CASTLE WITH NO FLOWERS.



A LIFE WITHOUT LOVE

WOULD BE EMPTY AND VOID,

WOULD BE A ROAD WITH NO CARS,

AND A BODY WITHOUT SCARS.



A LIFE WITHOUT LOVE

WOULD BE COMPLETELY COLOURLESS,

WOULD HAVE NO TASTE,

FILLED WITH EMPTY HEART.



A LIFE WITHOUT LOVE

WOULD BE ALL ALONE,

WOULD BE WITHOUT SMELL,

WOULD BE WITHOUT ANYTHING.




sile lah komen :) kalau suke lah :P

Saturday, September 10, 2011

pesanan..


cikgu pernah berpesan padaku...

owh..nak tips rupanye..mana de tips..kalau kita ikhlas,muka tak hensem pon jadi rebutan orang tau..yang penting dalam hati..awaqk kalau jumpa perempuan jangan expect terlalu tinggi sangat nak couple..jadi kawan dulu..yang penting jugak jangan berpura-pura..perempuan benci tu..jadi diri awak yang sebenar..kalau tak suka cakap tak suka..kalau awak da berkenalan dengan perempuan pon awak dapat tau yang dia kawan ngan awak sebab diri awak ke sebab material..kadang2 perempuan lebih ke arah material..awak kene protect dia..biar dia rasa selamat bila kuar ngan awak..tak salah sekali sekala belanja dia..tapi kalau setiap kali kuar dia suruh awak bayar..tu maknanya dia nak pau awak tu..jangan terlalu berhabis demi perempuan ye...ingat tu.. thanks ye..awak wish cikgu.


sile lah komen :) kalau suke lah :P

remember.. :-)

"Sebaik-baik wanita adalah;
yang apabila diberi sesuatu
...dia bersyukur

dan bila tidak diberi apa-apa
...dia bersabar;

yang menyenangkan hatimu
...bila kamu melihatnya
dan mentaatimu
...bila kamu menyuruhnya"

Eyes are watching
Ears are listening
Mouth is quiet
Hands are to myself
Hearts are caring...


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Thursday, September 8, 2011

kenangan

Kenangan. tetap kenangan.

yang berlalu akan terus berlalu.
untuk dikecapi kemabli adalah mustahil.
Bak kata Iman Al-Ghazali.
"perkara yang jauh ialah masa lampau"
makin dikejar makin kencang ia berlari.
untuk dimiliki sekali lagi.
hanya satu mimpi di dunia realiti.

Usah hidup dengan mengenang masa lalu.
Semalam telah pergi.
Yang tinggal cuma hari ini.
Esok belum pasti.
Hidup sepuasnya dihari ini.
Cuma ini yang kita miliki.
Bersyukurlah sekurang-kurangnya.
kita mampu memiliki hari ini.

Berdirilah dengan optimis.
Moga langkah kita tdiak pincang lagi.
Kerana langkah yang pincang.
pengakhirannya mengecewakan!!
Memandanglah dengan realistik.
Moga kita tidak bermimpi di siang hari..
kerna mimpi di siang.
Indah hanya sementara.
Ia pergi bila tersedar dari lena.

Kenangan ...
biarpun manis dan segar dalam ingatan.
tak terjangkau oleh pandangan.
ingin diulangi. tiada lagi teman-teman

Kenangan...
walaupun pahit..terpahat di hati.
kekadang membuat diri menangis sendiri.
Taubat nasuha..takkan diulangi.
Jadikan sempadan andai esok menjengah lagi.
Hiduplah sepuasnya.
Moga kenangan hari ini..menjadi teman di hari tua.
Membuat diri tersenyum..andai benar.
ia adalah kenangan antara kenangan .
yang mampu kita miliki.

"jangan lupa DIA. pemberi segala NIKMAT di dunia"
"janji hidupku takkan sia-sia tanpa dirimu terima kasih atas kenangan yang telah diberikan"
"janji diriku akan bahagia tanpa dirimu"
"janji biar dirimu bahagia tanpa diriku"
"tunaikan janji²mu terhadap insan yang dapat membimbing dirimu"
"janji hanya allah yang tahu ape yang tersirat dalam naluriku"
"amin"...


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Monday, August 8, 2011

akhirnya sempurna...

Salam..
Saya harap awak sihat dan kekal sihat serta bahagia.. Tambahan setelah mendapat satu rezeki yang amat bernilai baru-baru ini.. Tak semua dapat apa yang awak dapat.. Syukur segala kepujian kita pulangkan semula kepada Allah.. Sampaikan salam saya kepada ibu awak serta adik beradik yang lain.
Saya tak tahu nak mula dari mana, jadi saya mulakan dengan bismillah..
Mungkin tiada hubungan istimewa antara kita,
Tapi saya rasa saya perlu memberitahu awak satu perkara.
Saya harap awak baca emel ni sampai habis.. Ok?
Saya tak tahu bila, dan macam mana saya boleh kenal awak dulu..
Saya tak tahu kenapa saya sukakan awak dulu..
Saya tak tahu bagaimana saya boleh jatuh hati pada awak dulu..
Mungkin kerana saya jahil, atau terlalu mengikut rasa hati remaja yang memang jahil ini..
Tapi,

Sekarang saya sedar, apa yang saya buat selama ini adalah tidak selari dengan islam...
Sekarang saya sedar, apa yang saya harapkan selama ini adalah tidak selari dengan islam...
Saya dibuai dengan rasa indah cinta yang tidak halal..
Saya dibuai dengan rasa kasih yang pasti diadakan oleh nafsu,
Tetapi,
Saya tidak salahkan awak
Kerana saya percaya, saya yang memulakan segalanya....
Malahan saya yang bodoh kerana terpedaya dengan pujuk rayu syaitan yang membisikkan tentang hubungan kita selama ini betul...
Tapi saya silap..
Saya tak pasti apa yang saya cakap ni awak faham atau tidak,...
Tapi saya harap awak faham dan akan faham satu hari nanti...
Awak sangat baik pada saya, terlalu baik...
Tapi,
Saya tak nak saya menjadi asbab kepada jauhnya awak kepada cinta yang hakiki, iaitu cinta Allah....
Saya tak nak awak menduakan cinta pada Allah, kerana kekhilafan diri saya sendiri,
Saya tak nak semua itu berlaku pada awak, kerana saya sayangkan awak...
Maafkan saya dan saya harap kita tak lagi berhubung...
Seandainya ada jodoh, pasti kita akan bertemu juga.. Tapi janganlah awak menunggu saya..
Carilah cinta Allah, kerana ianya tidak menyakitkan..
Saya doakan awak bertemu dengan cintanya serta keredhaannya..
"..perempuan yang baik, hanya untuk lelaki yang baik.."
[QS An-Nuur, 24:26]
Aishah,
Wassalam..


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Tuesday, July 26, 2011

elak pasangan cemburu

memberi sepenuh kasih sayang dan perhatian supaya kekasih tidak syak wasangka..
mewujudkan komunikasi 2hala yang berkesan antara kedua belah pihak..

jika hubungan jarak jauh, sering kali berhubung menggunakan telefon, sistem pesanan ringkas(sms) atau e-mail untuk mengeratkan lagi kasih sayang..
bercerita apa saja yang berlaku sama ada di tempat kerja atau dengan rakan..
elak melakukan pekara yang membawa kepada cemburu pasangan..


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Tuesday, July 19, 2011

sorry sbb bkn yang seperti d'idam²kn oleh wanita selama ini..

pendirian diriku x seberapa..
tiada ape yg lebih untuk di bangga kan..
tiada rupe untuk di jaje..
tiada kepandaian yang memiliki kesemua nya..
hanya insan biasa..
semakin dikutuk semakin menerima..
sabar dan sedar ttp diri yang sama..
kepada tuhan doa disertakan..
tetap kan hati kuat kan iman untuk terus kehidupan..

mencari bahagia di dunia.. di akhirat gembira kelak nye..
memilih sangat bukan hidup ku.. mencari terbaek pon x tentu..
pada yang sudi memahami ku.. agar gembira hidup semati denganku..
melayar bahtera di lautan luas..
ombak angen lintang guruh bendentum di atas kapal..
layar bahtera koyak dapat di tampal..
kapal yg bocor segera di tampal..
nakhoda ku bukan berpengalaman..
memerlukan pembantu arah tujuan..
untuk mencapai kegemilangan dalam kehidupan..
agar ceria di atas lautan..



sile lah komen :) kalau suke lah :P

perhatian....

seriously lelaki pon ingin diperhati oleh kekasih hati..
sekira nye tiada perhatian.. macam ary uh x sempurna untuk dirinya...
gelap salah satu ruang di dalam dirinya...
perhatian amat diperlukan sama ada jua kite berada...
perhatian di antara kawan2.. family.. perhubungan...
tidak semesti nye untuk perempuan saja..
so marilah kite saling memahami.. saling mengerti.. berinteraksi..
cter ape yg kte suke dan x suke..
menangih simpati mermerlukan perhatian..
btw.. need domo(siti aishah binti ramli)... blouse..
wink2


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Sunday, July 10, 2011

nak jdi gemuk!!

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Dalam kehidupan masa kini.ada sesetengah orang yang risau apabila dirinya terlalu kurus.
Sebab bile terlalu kurus ia senang mendapat penyakit,bukan orang yang terlalu berisi senang dapat penyakit,orang yang terlalu kurus pun mudah.Ia berlaku mungkin kerana genetik pada diri yang memang akan kurus,mungkin juga kerana masalah terhadap penyerapan dan pencernaan makanan atau disebabkan jumlah pengambilan kalori serta zat dalam diet pemakanan yang tidak lengakap.

Jadi bagi yang kurus dan semakin risau kerana berat badan tidak seimbang dengan ketinggian, mungkin boleh cuba amalkan cara tertentu..antara perkara yang kamu boleh buat untuk berusaha menambah berat badan :

1.Penting untuk mengambil banyak makanan yang tinggi kalori,protien dan garam galian
-caranya-
-gantikan nasi dengan roti.Roti mempunyai kalori lebih besar berbanding nasi atau boleh mengambil nasi dan sejam kemudian roti

2.Jangan tinggalkan waktu makan dan seelok-eloknya makan tiga hidangan utama bersama dua atau tiga hidangan snek sehari
-caranya-
-pilih snek yang tidak mengandungi bahan kimia dan pengawet berlebihan.digalakkan mengambil snek seperti sandwich,kekacang,biskut,minuman bersusu,jus,keju,buah-buahan kering dan kentang lenyek.

3.Makan secara kerap.jika tidak mempunyai selera makan,boleh makan lima atau enam hidangan kecil sehari
-caranya-
-ambil hidangan yang sihat.amalan mengambil makanan ringan bukan sahaja menambah lemak yang tidak sihat,tetapi melambatkan proses metabolisme tubuh.

4.Pada waktu pagi,ambil makanan yang mempunyai sumber karbohidrat dan protien tinggi
-caranya-
-minum satu gelas susu pada setiap hari,roti atau telur separuh masak.hindari makanan yang mengandungi banyak lemak

5.Melakukan senaman secara teratur
-caranya-
-lakukan senaman senaman bina badan,angkat berat dan tekan tubi untuk membina otot badan 30 minit setiap tiga atau empat kali seminggu.pastikan yang bertambah adalah otot bukan lemak ketika proses menambah berat badan

6.Selepas selesai senaman,boleh gantikan tenaga yang keluar dengan mengambil makanan yang berkalori tinggi
-caranya-
-ambil makanan yang mempunyai sumber protien dan karbohidrat.ini untuk mengantikan kandungan gula dalam badan yang telah dikeluarkan sewaktu melakukan senaman.

7.Mengamalkan pemakanan mengikut panduan piramid pemakanan Malaysia
-caranya-
-lebihkan pengambilan hidangan bagi setiap kumpulan makanan kecuali gula,minyak dan lemak dalam makanan

8.Sokongan makanan tambahan
-caranya-
-contohnya vitamin B yang membantu mencerna nutrisi yang diambil

-jadi kepada yang terlalu kurus boleh cuba amalkan..mane tahu menjadi ker...
:senyum:..sumber dari dara.com

jom kita tambah berat badan lg...:senyum:....(^,^)


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Friday, June 17, 2011

tekanan..

salam kpd semua..
al.fatihah pembuka kata..

hidup di-dunia sementara..
suka duka di kongsi bersama..

tiada duka atau suka..
setiap insan perlu menerima..
sakit di hati siapa sangka..
parah buruk baik nya prasangka..

hari demi hari silih beganti..
jam dan minit terus melintasi..
hidup tabah sampai ke mati..
harap impian jadi realiti..

mencari ilmu dengan kesabaran..
lunak liku peritnya kehidupan..
akal yang cerdik jadi taruhan..
untuk kesenangan di hari kemudian..

pergi mencari rezeki dengan tulang 4 kerat..
tidak kenal erti susah dan berat..
anak isteri telah di beri mandat..
agar hidup kekal selamat..

aku insan tiada apa apa..
sabar tekun entah di mana..
kepayahan aku tidak terhingga..
ataw hanya di pandang sebelah mata..

buruk baikku orang menilainya..
harta pusaka ku tiada berharga..
tulang 4 kerat yang aku ada..
harap berjasa di hari lusa..

kisah diriku tidak seberapa..
untuk di kongsi entah kemana..
simpan di hati x luah terkata..
menangis sendiri pengubat luka..

termenung ku di jendela..
memikir masa depan entah di mana..
melihat rakan-rakan berkerjaya..
hanya aku x reti berusaha..

apa kan daya aku seorang perindu..
perindu pada yang satu..
tidak suka di madu..
cemburu kuat nye selalu..

impian ku tidak ku capai..
apa yang ku hasrat jauh sekali..
untuk ibubapa ku harap menanti..
agar aku berjaya kemudian hari..

susah senang ku bak mati..
tiada siapa yang ingin peduli..
cerita ku hanya disini..
esok lusa bersambung lagi..


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Friday, April 1, 2011

al.fatihah kepada arwah ikhwan bin nordin

al.fatihah kepada ikhwan bin nordin.. bdk kluang yg satu kos dkt KKBN 02/08
salah sorang kawan ku yang terlibat dalam kemalangan dalam kol 2pagi tdi...

jam 6pagi kwn2 aq tpon yang menyatakan arwah dah meninggal..
thx dkt din kempas sbb g taw ..
aq x dew kdit mase uh nak tpon balik.. pas uh zarin(buyun)
tpon ajak aq pg... aq igt nak nek motor.. nek bek akak dye bagi pjam kete
slpas anta akak dye kje...
so aq siap2 ar mandi dan sarapan pagi.. sblm aq sarapan aq tglincir slpas basuh tgn
smbil aq pegang mangkuk berisi mee..
aq igt petanda buruk akan blaku... aq risaw kan s'srg.. tp aq x mampu nak wat apew...
aq bsih kan mee yang terabur dkt lantai.. tangan tekhel..
hm...
zarin smpi dkt umah aq... aq terus nek ketew otw g kluang...
smpi kt kluang kol 10.. tpon kwn2 yg laen sbb kmi x taw rumah arwah..
so tunggu... ada yang igt kebumi lpas solat jumaat...
tapi sebelum solat dah kebumikan.. nasib begitu malang x dapat tgk muke arwah
wat kali terakhir.. yang dapat tgk hanya kwn2 yang tinggal dkt kluang jew...
bdk pontian,muar,bp,kota tinggi semua yg x dpt tgk..
ayh arwah ucap time ksih kt kmi kerana sudi dtg dari jauh
dan smpt cerita sblm arwah xcdnt..
rpe2 nyer arwah dah tpon ayah nye dlm kol 11 mlm tadi
menyatakan arwah dah smpi dkt aer keroh dgn kwnnya.. 2 org stu motor..
so ayh arwah akn tunggu arwah smpi di rumah...
btw arwah ckp x pyh tnggu nak stay dkt rumah lame bhampiran tabung haji law x silap dengar ar... yang sekarang nyih dkt rumah baru.. so dlm pjlanan pulang ke rumah uh arwah xcdnt..
arwah t'lnggar seekor kerbau.. yang berhampiran dkt estet kwsn rumah nye..
sedih sekali lbh kurang 3km nak smpi rumah...
arwah bg thu kt ayh nyer yang arwah beli motor cash tpi road tax dah mati..
arwah smpat mtk tlg ayh nye tlg byar kan road tax yang dah mati...
tp arwah x smpt naik motor yang baru dibeli... hanya dpt byr cash dan tgk gambar sahaja
sblm xcdnt.. yang sangat memilukan.. ayh arwah teringat suara arwah semasa arwah telefon
ayah nye.. suara yang merdu.. jarang2 sekali bebual seperti itu... hm...
apa kan daya.. allah lebih sayangkan arwah terdahulu dari kite yang masih hidup nyih..
pesanan terakhir dari ayah arwah b'hti2 bwk mtor uh..
terima kasih sbb dtg melawat....

aq rindu dkt mu kecik... last sekali kite jumpe adalah hari last kite bepisah dkt Kolej dlu...
x sangka mu pergi dlu sblm kmi yang ada dkt sini... mu dpt tggl rumah baru hanya 2x kte ayh mu...
hm.. apa kan daya allah lbh sygkn ,dirimu.. tp aq bngga dkt mu.. dpt bli motor yg mu idam2 kan selama nyih dgn hasil titik pluh mu sndiri..mu dpt gmbira kn hati ayhmu d'saat2 terakhir... 2taun kite kenal... kite pg tluk kemang sama2... banyak kenangan dgn ko... hm.... hanya dpt ku hulurkan doa agar rohmu tenang disamping orang2 yang beriman.. al.fatihah...
hari jumaat 1/04/2011 wakaf no 16 dkt tmn sri lambak kluang johor..
aq ingt hari ini.. tmpt ini.. peristiwa ini.. aq kehilangan seorang kwn yang pnh berjuang utk dpt sebuah sijil... x nak jdi kuli lagi.. ingin bljr lagi..sehingga berjaya.. al.fatihah mohd ikhwan bin nordin... amin..


sile lah komen :) kalau suke lah :P

law demam uh.. jangan ar lupe makan ubat...
jaga kesihatan diri uh... law x sihat nanti jwpn pon x bpe nak sihat...
btw maaf ar law kaw x terima nasihat dari aq...
aq taw aq bukan layak nak mengajar kaw apatah lagi nasihat orang sepandai kaw..
hm... ok jage diri.. wat yang terbaik... salam..


sile lah komen :) kalau suke lah :P

hm... ok fine...
aq mintak maaf jika semua nyih salah aq...
aq terima kesalahan aq..
aq mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki...
aq mintak halal makan minom selama aq kenal dengan kaw...
aq taw aq laki x guna seperti yang kaw sangka dan anggapkan...
aq terima semua uh.. aq taw aq x layak orang yang sepandai2 kaw...
pandai jaga diri walau di mana berada.. aq taw aq x sehebat kaw dekat sana...
aq selalu cermin diri aq sendiri... aq taw ar cara hidup aq... aq pon bukan bek macam kaw..
hm..... aq harap kaw berjaya dengan hidup kaw..
aq sentiasa doakan atas kejayaan kaw.. harap kaw bahagia disamping orang tersayang...
salam...


sile lah komen :) kalau suke lah :P

kaw pergi larh dengan hidup kaw..
aq rela kaw x der..
aq rela hidup singel larh weyh...
kaw x pernah berubah...
sama macam dulu...
aq nak kaw berubah.. nak kaw berjaya buka enjoy kew...
pas uh menangis... maybe kaw x rase susah senang hidup berdikari cari wet sendiri kan...
apew yang kaw mintak semua nya dapat.. x pew.. ko enjoy larh..
enjoy uh dapat naikkan pointer kaw..
enjoy uh dapat gembirakan kedua ibu bapa kaw..
aq taw ibu bapa kaw x mungkin terima aq.. sbb aq x setaraf sepandai dye owang..
aq sedar.. tp kaw yang masih x sedar... masih berada dalam fantasi...
aq bukan nak kontrol kaw.. cme nak had kan epy kaw.. bljr lg pnting.. bukan sakit kan aty owang..
hm........


sile lah komen :) kalau suke lah :P

aq nak kaw berubah

kaw pernah fahami aq kew...
kaw perli aq dengan sore jantan laen...
kaw epy dgn diri kaw...
aq taw aq x layak dengan kaw...
kaw dak pandai keturunan orang pandai..
bkn macam aq..
hm.. aq taw aq x layak jadi laki kaw..
kaw suke membela kawan kaw... itu kaw x cakap gatal... what ever...
btw jangan kutuk mmber aq.. dye x terlibat tntg blogg nyih..
free hair kew pew kew.. kaw peduli apew..
baru sekali aq wat mcm nyih kaw nak mengamuk x tentu pasal...
habis yang kaw buat banyak kali dkt aq.. ada aq mengamuk bagai nak gila...
penah kaw faham..


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Thursday, March 31, 2011

kerana kaw aq wat macam nyih

semua nyer yang aq wat nyih semata-mata nak kaw berubah....
dari dulu aq memerhati.. penat susahku sering kaw salah tafsirkan....
kaw selalu epy jer dgn kehidupan kaw... ego kaw terlalu tinggi.. pnt aq bersabar.. masih menggatal.. membela kwn² yang baru kaw kenali.. xpew aq sedar.. aq x matang.. x sepandai kaw..
x pnh rase susah cari duet sendri hanya suke dengan kwn² kaw jew...
x pikir susah payah mak ayah kaw dekat muar uh....
aq harap lepas nyih kaw dapat jadi yang terbaik dari kawan-kawan kaw...
jangan selepas pemergian aq kau lemah... kuat kan semangat kaw uh...
tanpa lelaki kaw leh hidup ar... aq termimpi kaw menangis lagi... tapi bukan 2-2 aer mata uh...
sebelah muke kaw pucat lesu.. malah sebelah lagi x bermaya mengalir aer mata...
ini dugaa'an kaw... so kaw kena terima dengan tabah.. kuat kan semangat...
selalu nyer aq yang merase kesakitan dan derita.. lepas nyih allah tunjukkan dekat kaw pe yang penah ku rasa selama ini... aq harap kaw bejaya di dunia dan akhirat... amin...


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Friday, March 25, 2011

aq nk b'rubah

terlintas dlm hti ku b'rubah... sebab aq x bpe matang.. aq hrp.. aq dpt kecapi kejayaan dunia dan akhirat... x dpt semua.. sebahagian pon x pew... ini jnji aq.. ya allah bg aq petunjukmu ke jalan yg benar... amin..

1. kuatkan amalan agama.. aq lmah tntg agma
2. aq nak akhlak yg bek.. aq nk bljr mghormati owg laen
3. tegas pthan kn maruah.. pthnkn diri
4. amanah.. sikap amanah dan jujur
5. x boros lg.. aq selalu boros
6. mnjge mte mse b'ckp dgn owg tsyg.. x pdg pmpn laen.. setia pada yg satu
7. pergaulan yg bek.. memahami s'srg itu
8. ada rakan yg memahami aq.. rakan yg selalu x kutuk aq..
9. bertanggungjwb.. b'tnggjwb ats semua pkre
10. selalu tersenyum dan cbe wat wajah yg tenang.. muke ku sntise masam wlu dimana jua..


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Sunday, February 27, 2011

gembira sangat²

25hb..
ary yg wat aq epy, ary jumaat yg pnuh b'mkne, byk pkre yg aq bru taw..
pg uh clrbte sukan kt kolej.. wlpn aq x msk sukan sbb rmi yg terer..
just aq skong dri blkg jew..
dlm kol 10 @ 11.. k'ksih aty yg aq rndu sngt² msg mtk tlg..
r'new lsen kwn nye.. tp x jdi sbb dye owg dah pg smse aq solat jumaat..
ptg jumaat uh aq g tlg tnjuk kn kwn aq jln blik kulai..
then anta hafiz ke k'umah nye...
akhir nye allah bg aq peluang lg utk bjmpe dgn k'ksih aty aq..
alhmdullilah.. aq bsyukur sngt² stlh lme aq x jmpe.. dpt jmpe k'ksih aty aq lg... tnpa nye aq
x taw nak wat pew.. bgi hdop mcm x b'mkne tnpa nye..
aq x nak ulangi k'slpan yg dlu lg..
aq nak b'rubah.. bljr m'mahami owg laen.. bkn tunduk dkt owg uh.. tp bljr sesuatu
agr x m'yesal k'mudian ary..
saat² yg aq nanti kan muncul kmbli..
lps aq anta hfiz, aq terus g jj bukit indah...
xcited glew tp segan silu sbb wet tngal 3 henget time uh...
first time aq s'sengkek mcm nyih jmpe k'ksih aty...
btul kte owg.. dunia umpama roda...
skjp kite d'atas skjp kite d'bwh.. so aq tmpuh dgn k'sbran dn bljr k'riangan..
aq call k'ksih aty tnye sme ada kwn² nye leh terime x dgn k'hdiran aq yg pnh wat dye owg
yg x t'libat pon skit aty dgn aq... al'maklum la.. aq nyih ckp x pnh b'tpis, pki lpas jew..
x pnh phm perasaan owg laen.. tp x pew ar.. pas nyih aq bljr membisu jew..
tnpa sgan silu.. aq dok b'sme² meja k'ksih aty dkt food court dgn 4 owg kwn² nye..
aq t'diam dn x mmpu b'kte ape pd mse uh.. aq taw atas kslpn aq mse lalu..
hm..
msih lg ada insan yg pduli kn hdop aq.. aq igt duniaku se'akan² gelap.. tp ada sinar dan cahaya yg msh m'yuluh dlm aty aq.. alhmdulillah.. b'syukur nye aq kepdamu ya allah..
aq tgk reaksi kwn² aq semua nyer hapening... x sngke mcm nyih cre kuo bsme kwn² k'ksih aty..
mmg best.. byk gurau senda.. law kuo dgn kwn² aq.. asik² aq jew yg jdi mngse bhn..
smpi nek bowink asik ktuk k'kurangan aq.. huhu..
tp mmg sronok tgk kwn² k'ksih aty mam.. men pas² antre stu sme laen.. dpt rase semua yg ada.. tp aq x mam ar... cme jamah yg mne x hbis.. dpt ar aq rse kentang..
pas uh aq dpt dating b'sme² k'ksih aty.. sronok nye... kwn² nye bg lisen.. siap sruh ajk k'ksih aty bwk blik umah.. tp aq x taw.. sme ada k'ksih aty nak ke x.. dgt umah hm..
btw aq mintak maaf dkt kwn k'ksih aty yg b'nme ain.. aq taw.. ain x ske dgn k'hdiran aq pd mse uh.. aq mintak maaf sngt²..
Dah lme rse nye x dating b'due²... segan gilew aq sbb x dew duet nk bli sumthing utk k'ksih aty.. hnye mmpu teman.. aq pon x pndi bab² memilih brg.. aq x sepandai dn creatif pon bab² plih brg nyih.. so aq hnye mmpu meyokong pew yg k'ksih aty beli..
sbb dah lme x b'sue dgn dating.. aq lihat k'ksih aty ku mkin chumil.. miss u so much..
mkin glap skit sbb b'sukan.. tp x pew.. biar sihat.. bab kaki uh.. ty aq bli kan ubat nye..
wait me k my dear.. i bought 4 u.. tp nyih la kli ptme g kuo blnje dgn kwn² k'ksih aty...
x sngka siap bwk troli.. shoping hbis.. fuuhhh.. x pnh s'pjg hdop aq kuo b'lnje dgn kwn² bwk troli m'laen kan tmn makcik ataw pakcik mse raya..
bab ksut uh.. ty aq ushe kan utk k'ksih aty.. cme size nyer aq x taw.. so dah lme² bjln..
aq rindu s'sana b'sme dgn k'ksih.. pgg tgn nye.. em.. tp x pew ar.. dpt kuo b'sme dgn nye
dah ckup b'mkne buat diriku.. b'gurau mnje dkt incolater(tngga b'mto) x ptt nak tgl kn aq nek dlu.. rase cm nk trik jew hdung k'ksih aty.. stiap kli b'jln.. ada jew gurauan mnje nye.. miss u..
jln lju².. men smbunyi²... itu ar cre b'mnje dgn k'ksih aty setiap kli dating..
mse mam buah b'rgn lg best.. b'spah² lantai jj uh d'buat kmi b'due...
agk t'kilan ar skit k'ksih aty ku nyris lpe no hp aq... tp aq taw dye pndi... msti igt..
no hp aq se'akan² no dye.. ada mse uh k'ksih aty sdey law hilang no uh.. no y b'mkne utk aq b'sme dgn k'ksih aty... hm wat mse nyih bujet aq lari utk bli beg.. tp x pew ar..
aq kne bli jgk beg bru.. law x.. ty aq x dew beg.. hm...
slps pnt bjln².. mse utk dinner... huh.. duga'an pling best.. semua kdai dah nak ttp..
aq cian tgk s'orang pakcik.. dtg jauh².. jln pon cuch... hnye utk mam.. kt stu..
aq pon x taw npe jj bkit indah setting ngam² utk ttp awl kt food court uh... pck uh kuar dgn pnuh k'cewa x dpt mam....
aq x ksh sngt bhgian mam.. tp aq rase ada fighter dlm byk² kwn k'ksih aty..
yg kcik uh... kuat nyer dye mam.. x sngka.. x taw tong apew dye gena.. hahaha..
law yg bnci aq tu.. mmg aq phm ar.. dri fizikal dan mental pon mmg dye menang pnye..hehe
btw kpd k'ksih aty.. bljr r dgn dye owg.. owg pn ske tgk cre kwn² awok.. semua nye hapening...
law ada mse cm nyih mmg ar s'ronok an... kwn² k'ksih aty semua nye pndi².. dlm bab pljrn dgn plih brg.. cme aq takot skit bhgn mam.. cam x pcye.. pglman bg aq pd ar jumaat uh...
hehe..
mse pon jeles dgn aq dn k'kasih aty pew lg kwn² nye... so pas tmn k'ksih aty aq shoping..
aq pon beransur pulang.. igt set mse 45 minit.. tp stu jam jgk aq smpi umah.. tp aq dpt taw.. k'kasih aty dgn kwn² nye g mam durian.. fuh.. rsaw aq.. takot k'ksih aty aq demam panas jew... huhu nasib bek x jdi ape²... al'maklum la spe yg x syg k'ksih aty... :-)
wat mse nyih.. aq kne jage enjine motor ksygn ku.. awal bulan 4 aq dah mule praktikal kt pontian.. 30km dari umah.. smpi bln 10..
aq hrp enjine mto aq x meragam lg.. biar ar bjse dgn aq utk praktikal.. aq mtk tlg lah jgn meragam..
mse praktikal 1hari 10 henget.. makan tanggung.. tolak 5 henget duit myk.. so gaji aq..
5 henget stu ary mse praktikal uh.. x pew ar sudin.. bljr b'sabar..
tp utk k'ksih aty.. law dah bli camera uh.. jgn lpe ambik pic owg yg x hensem dn byk k'kurangan nyih eh... miss u so much..
kepada kekasih aty yg bernama siti aishah binti ramli...
yang kini berada di UTM Skudai..
din rindu dn syg sngt² dkt aishah..
din akn lakukan apew yg terdaya din lakukan..
jage diri bek² dpt kan 4 flet.. bru best.. jgn tensi..
law tensi msg owg.. tp mtk maaf.. law owg lar topik dri pew yg awok bljr uh.. hehehe..
miss u.. :-)
allah x kan uji lebih jike hamba nya x mampu menanggung ujian nyer...


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Saturday, February 19, 2011

kembali lah wahai sayangku

kepada siti aishah binti ramli yang kini belajar di UTM skudai sekiranye mendengar luahan ini harap kembali larh kepada din, din disni memerlukan ecah..
din rindu sangat2 dkt ecah.. din x nak berpisah dgn ecah.. ecah umpama cahaya dlm aty din.. tnpa cahaya ecah hdop din x bererti... gelap gelita.. hilang arah... bagai jasad x bernyawa.. din nak ecah kembali seperti dulu... kembali gembira seperti dulu kala... suka duka kita harungi bersama.. kembalilah wahai sayangku... din merayu..


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Sunday, February 13, 2011

erti valentine day @ hari kekasih

Sebelum kita membongkar dengan lebih lanjut lagi tentang erti Hari Kekasih ini,mari kita mencari dari mana cetusan untuk menamakan hari tersebut sebagai Valentine Day.Dan mengapa Valentine Day di sambut pada 14 Februari setiap tahun.Menurut Pensyarah Perbandingan Agama, Akademi Islam, Universiti Malaya, Khadijah Mohd. Hambali berkata, Valentine atau nama sebenarnya St. Valentino merupakan seorang paderi paling berpengaruh di zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol. Kedudukannya dikatakan di tempat kedua selepas Pope. Kaitannya dengan Hari Valentine yang disambut oleh masyarakat dunia hari ini termasuk di kalangan umat Islam sendiri mempunyai dua versi.

Versi pertama ialah dia merupakan orang terpenting Ratu Isabella yang berperanan menumpaskan kerajaan Islam Cordova, Sepanyol pada tanggal 14 Februari. Jasanya itu dianggap oleh Ratu Isabella sebagai amat bermakna sehingga Valentino dianggap kekasih rakyatnya sendiri. Justeru itu 14 Februari ditetapkan sebagai cuti umum di samping hari untuk merayakan kemenangan tersebut setiap tahun sekaligus mengenangnya dan mengingati St. Valentino sebagai kekasih rakyat Cordova. Sehingga ke hari ini, peristiwa kemenangan St. Valentino tersebut terus diingati dan rakyat Cordova melakonkan semula kejayaan tentera Ratu Cordova Isabella bagi mengitati peristiwa tersebut.Dan sebagai Umat Islam kenapa kita juga harus berpesta dan mengagung-agungkan tarikh 14 Februari,adakah kita juga bersama-sama mereka meraikan kejayaan mereka menjatuhkan umat Islam pada tarikh tersebut?Bapa Paderi Sedunia Tahun 1935 yang bernama Zeumer pernah mengatakan:

"tugas Kristianisasi bukanlah memasukkan Islam ke dalam Kristian tetapi cukup sekadar menjauhkan mereka dari Tuhan mereka"

Sedar atau pun kita tidak sedari, inilah perancangan yang telah direncana oleh musuh Islam. Sesetengah umat Islam kini mula diracuni oleh rancangan jahat serangan pemikiran oleh kaum kafir. Dan ini adalah satu contoh serangan senyap melalui minda untuk menjauhkan daripada Pencipta kita. Kekuatan umat Islam adalah bertunjangkan kepada keteguhan berpegang kepada Al Quran dan Sunnah. Lalu timbullah rancangan jahat bertujuan menjauhkan umat Islam daripada memahami kalam Allah dan mengamalkan sunnah Rasulullah. Perkara ini telah disedari oleh bekas Perdana Menteri Britain, William Gladstone puluhan tahun dahulu yang mana menyebut:

"selagi Al-Quran dihayati oleh orang Islam, maka Eropah tidak akan berjaya selama-lamanya"

Menurut versi kedua pula berkenaan sambutan Valentine Day disebutkan bahawa,St. Valentino sebelum kejayaan itu dikatakan mempunyai dua orang kekasih. Kekasih pertama dikatakan beragama Islam manakala yang kedua beragama Kristian berfahaman Protestan. Oleh kerana lain agama, St. Valentino terpaksa melupakan kekasih pertama dan menumpukan perhatian kepada kekasih kedua. Apabila ditanya Ratu Isabella apakah bentuk ganjaran yang boleh dikurniakan berikutan kejayaannya mengalahkan umat Islam, St. Valentino terus menyatakan yang dia ingin berkahwin dengan kekasih keduanya itu. Ini terus menimbulkan kegemparan di kalangan rakyat Cordova sendiri kerana Valentino merupakan paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan sementelahan lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Ratu Isabella pula dikatakan murka dengan hasrat St. Valentino lantas memenjara sementara paderinya itu. Begitupun, baginda tetap mahu cuba mengingati jasa paderinya itu dengan menetapkan 14 Februari sebagai Hari Mengingati Kekasih yang diuntukkan khas untuk St. Valentino sendiri.

Berdasarkan kedua-dua versi itu, apakah asas yang kukuh sehingga umat Islam sendiri menganggap Hari Valentine itu begitu istimewa? Atau pun, mereka hanya mengikut budaya Barat secara membuta tuli sedangkan tidak mengetahui siapakah sebenarnya St. Valentino itu. Jika pun ingin mengingati kekasih atau orang-orang yang disayangi yang lain, tidak semestinya ia disambut pada setiap 14 Februari. Sambutan boleh juga dijalankan pada setiap kali tibanya hari kelahiran orang-orang yang disayangi melalui acara-acara yang lebih diredai seperti berkenduri doa selamat atau sebagainya. Bukankah Rasulullah sepatutnya lebih diingati setiap tahun kerana bagindalah manusia yang paling mencintai umatnya


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Saturday, February 12, 2011

ku mahu kau tahu....

Saat kami berbaring di bawah bintang-bintang,
Kita tertanya-tanya siapa diri kita sebenarnya,
Aku ingin tahu apa yang kau lihat tentang diriku,
Adakah hanya luaran atau sesuatu dari dalam diriku.

Usaplah jari-jemarimu pada rambutku,
Tunjukkan padaku bahawa kau benar-benar peduli,
Hari demi hari, dan selamanya,
Ketika aku dan kau tidak mempunyai ketakutan.

Saat kau katakan kau mencintaiku,
Saat itulah aku memberikan kunci,
Untuk hati, jiwa dan fikiranku,
Aku senang untuk tahu bahawa kau milikku.

Aku mahu bertahan selamanya,
Untuk kita akan selalu bersama,
Merasa sakit atau kemanisan bersama,
Aku ingin kau selalu berada dekat denganku.

Dalam setiap pelukan dan kucupan,
Saat aku bersamamu aku merasakan wujud cinta sejati antara kita.
Memelukku erat dan tidak mahu membiarkan aku pergi,
Jangan biarkan aku hilang dilautan yang luas.

Kerana aku milikmu, selamanya itu pasti,
Aku milikmu untuk selama-lamanya.
Janji dipatri bahawa setiap kata-kataku dengan sesungguhnya,
Tanpamu disisi, aku mati tak mahu hidup pun tak mampu.


sile lah komen :) kalau suke lah :P

cara lelaki menguji wanita

Lelaki... Walaupun sudah berkali-kali si dia mengucapkan perkataan cinta, namun masih tidak cukup untuk membuktikan kesetiaan terhadap mereka.

Seandainya si dia memiliki kriteria yang diimpikan, tetapi bagi sesetengah jejaka itu bukanlah faktor yang membuatkan dia memilih kamu. Pelbagai cara dilakukan demi menguji kesetiaan yang dibina.

Tidak dinafikan, mereka mempunyai keistimewaan dan kelebihan tersendiri dalam mengenalpasti kesetiaan yang diberikan, sepanjang menjalinkan hubungan bersama teman wanitanya.

Yang pasti, dia akan cuba melakukan pelbagai cara dalam menentukan sama ada anda layak ataupun tidak bertakhta di hatinya.

1. Adakah si dia materialistik?

Sering menjadi persoalan kebanyakan kaum
lelaki. Untuk mengetahui sejauh mana tahap materialistik anda, mereka
akan menguji dengan cara ini:

Memberi hadiah murah
Reaksi kamu: Sering bertanyakan soal harga, jenama, di mana membelinya dan tidak mahu sesekali menyimpan barang tersebut. Kamu gagal.

Reaksi kamu: Gembira dengan pemberian yang amat bermakna dan terus memakainya. Kamu lulus.

Mengajak menikmati hidangan yang murah
Reaksi kamu: Menolak ajakannya, tidak mahu menikmati hidangan yang disediakan dan menunjukkan rasa marah. Anda gagal.

Reaksi kamu: Tidak keberatan menunaikan permintaannya dan menikmati hidangan dengan penuh selera. Anda lulus.

2. Perkara yang melemahkan perasaan wanita apabila diuji tahap cemburu

Sesetengah golongan lelaki sentiasa ingin mengetahui sejauh mana perasaan cemburu kekasihnya. Sama ada berat mahupun tidak, dia akan menguji dengan cara ini:

Mengenalkan kepada kamu bekas teman wanitanya
Reaksi kamu: Mula mempamerkan wajah yang muram dan sering menanyakan tentang hal berkaitan keperibadian perempuan itu sebaik sahaja diperkenalkan. Anda gagal.

Reaksi kamu: Sentiasa menghulurkan senyuman bahkan memuji perempuan itu di hadapannya. Anda lulus.

Menelefon wanita lain di hadapan kamu
Reaksi kamu: Marah dan mengatakan bahawa kamu tidak suka dia menelefon perempuan lain. Anda gagal.

Reaksi kamu: Bersikap tenang seolah-olah hal itu bukan suatu masalah yang besar. Anda lulus.

3. Hubungan bekas teman lelaki

Rasa ingin tahu sejauh mana hubungan kamu dengan bekas teman lelaki adalah cara dia mengetahui sejauh mana cinta kamu terhadapnya. Ia akan menguji dengan cara ini:

Bertanyakan khabar bekas teman lelaki
Reaksi kamu: "Oh, dia semakin sihat, kami baru saja berjumpa pada minggu lepas". Anda gagal.

Reaksi kamu: "Kenapa saya perlu mengetahui tentang khabar si dia, sedangkan hati saya telah dimiliki". Anda lulus.

Adakah kamu masih menjalinkan hubungan dengannya?
Reaksi kamu: Marah sambil mengutuk keburukan bekas kekasih. Anda gagal.

Reaksi kamu: "Kami masih berkawan, tetapi tidak serapat seperti dahulu". Anda lulus.

4. Mengukur tahap kesetiaan

Demi menginginkan kejujuran dan kesetiaan
daripada insan yang paling disayangi, si dia akan menguji kesetiaan kamu
dengan cara berikut:

Pergi melancong
Reaksi kamu: Tidak pernah menghubungi si dia atau tidak pernah bertanyakan tentang dirinya dan lebih memberi keutamaan kepada teman-teman lain. Anda gagal.

Reaksi kamu: Menghubungi si dia setiap masa dan saling mengotakan janji. Anda lulus.

Meminta bantuan temannya untuk menggoda kamu
Reaksi kamu: Menerima pujukan temannya dan keluar makan bersama. Anda gagal.

Reaksi kamu: Menolak godaan temannya dan mengatakan kamu tidak tertarik dengan pujuk rayu itu. Anda lulus.


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Saturday, February 5, 2011

cikgu pernah berpesan padaku...

owh..nak tips rupanye..mana de tips..kalau kita ikhlas,muka tak hensem pon jadi rebutan orang tau..yang penting dalam hati..awaqk kalau jumpa perempuan jangan expect terlalu tinggi sangat nak couple..jadi kawan dulu..yang penting jugak jangan berpura-pura..perempuan benci tu..jadi diri awak yang sebenar..kalau tak suka cakap tak suka..kalau awak da berkenalan dengan perempuan pon awak dapat tau yang dia kawan ngan awak sebab diri awak ke sebab material..kadang2 perempuan lebih ke arah material..awak kene protect dia..biar dia rasa selamat bila kuar ngan awak..tak salah sekali sekala belanja dia..tapi kalau setiap kali kuar dia suruh awak bayar..tu maknanya dia nak pau awak tu..jangan terlalu berhabis demi perempuan ye...ingat tu..
thanks ye..awak wish cikgu..


sile lah komen :) kalau suke lah :P

kebuntuan disini

hm... ada owg bnci kt aq.. tp dah lme knl dgn aq mcm mane perangai aq..
tp nape msh x nmpk... wlupn dah knl cube ar memahami.. ny ta..
asik dgn ego diri sndri... terserah la nak bnci kew ta..
aq pon dah pnat dgn x larat.. yg aq taw skrg nyih aq nak kuar dari dunia kesedihan
dan kembali kepada dunia kegembiraan..

aq bosan hdop dgn asik berharap so biar ar aq hidop dgn mencari itu lg penting...
mencari dan berusaha utk jdi yg terbaek dan dpt yg terbaek... law kwn2 ko lg pnting..
so kwn2 aq pon pntg jgak... adil dan saksma... so aq akn terus kan dgn cara aq..
aq harap aq berjaya d'dunia dan akhrat wlpn hati aq hancur berkecai...


sile lah komen :) kalau suke lah :P

gadisku

ku rasakan, getar cinta,
dalam hati, hingga kini,
ternyata,
aku gila kepadamu,

harum nafasmu,
hangat pelukmu,
takkan mungkin,
ku lupakan, begitu,
personamu membunuhku..

takkan berpaling darimu,
hanya kau selalu dihati,
tiada dua didunia,
kau gadisku..

pecaya pada diriku,
hanya aku pencinta setia,
dan kau tercipta untukku,
selamanya..

harum nafasmu,
hangat pelukmu,
takkan mungkin,
ku lupakan, begitu,
personamu membunuhku..

takkan berpaling darimu,
hanya kau selalu dihati,
tiada dua didunia,
kau gadisku..

pecaya pada diriku,
hanya aku pencinta setia,
dan kau tercipta untukku,
selamanya..

ooo...

takkan berpaling darimu,
hanya kau selalu dihati,
tiada dua didunia,
kau gadisku..

pecaya pada diriku,
hanya aku pencinta setia,
dan kau tercipta untukku,
selamanya..

kau gadisku...


sile lah komen :) kalau suke lah :P

Sunday, January 23, 2011

buat yang tersayang.....

KepadaMu Kekasih
Aku berserah
Kerana ku tahu Kau lebih mengerti
Apa yang terlukis di cermin wajahku ini
Apa yang tersirat di hati
Bersama amali

KepadaMu Kekasih
Aku bertanya
Apakah Kau akan menerimaku kembali
Atau harus menghitung lagi
Segala jasa dan bakti
Atau harus mencampakku ke sisi
Tanpa harga diri

Hanya padaMu Kekasih
Aku tinggalkan
Jawapan yang belum ku temukan
Yang bakal aku nantikan
Bila malam menjemputku lena beradu

KepadaMu Kekasih
Aku serahkan
Jiwa dan raga
Jua segalanya
Apakah Kau akan menerima penyerahan ini
Apakah Kau akan menerimaku
Dalam keadaan begini


sile lah komen :) kalau suke lah :P